تکنولوژی واقعیت مجازی یا همان Virtual Reality، دنیایی جذاب همراه با اتفاقات غیر منتظره می‌باشد که با تلفیق دنیای واقعی و مجازی لحظات خوشی را برایتان رقم خواهد زد. هرچه پیش می‌رویم عینک واقعیت مجازی طرفداران بیشتری را در بین علاقه‌مندان به تجربه محیطی متفاوت برای خود پیدا کرده می‌کند. امروزه خرید هدست واقعیت مجازی شرایطی برای کاربران محیا کرده تا دنیایی کاملا شبیه‌سازی شده را با کم‌ترین تفاوت ممکن با دنیای واقعی تجربه‌ کنند. در این بین گزینه‌های خرید هدست VR، انتخاب یک هدست واقعیت مجازی با پلتفرم موبایل برای کاربران کم‌ترین هزینه ممکن را خواهد داشت؛ همچنین این دسته از گجت‌های واقعیت مجازی دارای طراحی به‌مراتب ساده‌تری نسبت به هدست‌هایی هستند که از صفحه نمایش مستقل بهره می‌برند.

بازار جذاب واقعیت مجازی کمپانی‌های متعددی را ترغیب کرده تا با تولید و طراحی هدست واقعیت مجازی اختصاصی خود توجه کاربران را جلب نمایند. در این بین شرکت گوگل با معرفی پلتفرم گوگل کاردبورد (Google Cardboard) زمینه را برای ساخت و طراحی هرچه ساده‌تر انواع هدست یا همان عینک واقعیت مجازی ممکن ساخت. به این ترتیب برای خرید هدست واقعیت مجازی موبایلی گزینه‌های به‌مراتب ارزان‌تری نیز برای کاربران به‌وجود آمد. انواع هدست VR تحت پلتفرم موبایل را می‌توان در دو دسته گوگل کاردبردی و هدست‌هایی که از پلتفرم اختصاصی تولید‌کنندگان بهره‌ می‌برند تقسیم کرد. 

با ذکر این نکته که هدست‌های VR گوگل کاردبوردی تقریبا امکانات یکسانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و تنها ویژگی‌های متمایز کننده آن‌ها جنس بدنه، میزان زاویه دید، کیفیت لنز و امکان تنظیم لنز‌ها است؛ برای معرفی بهترین هدست واقعیت مجازی موجود در بازار، باید چند فاکتور مهم را مد نظر داشت. اول از همه اینکه باید ببینید گوشی موبایل شما با کدام هدست وی آر سازگاری دارد. به طور کلی هدست‌های واقعیت مجازی‌ای که تحت پلتفرم خود تولید‌کننده‌های گوشی موبایل باشند اغلب از اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار خود پشتیبانی می‌کنند؛ شرکت‌هایی مانند سامسونگ و شیائومی از این دسته هستند. برای تشخیص سازگاری انواع هدست گوگل کاردبوردی نیز کافیست قاب گوشی هم‌اندازه با محفظه قرارگیری گوشی درون هدست باشد. به مانند خرید لوازم جانبی از هر نوع و دسته‌ای، میزان هزینه و بودجه‌ای که برای تهیه عینک واقعیت مجازی باید در نظر گرفته شود نیز دیگر فاکتوری است که موجب تغییر گزینه‌ انتخابی خواهد شد.

با ما همراه باشید تا با در نظر گرفتن موارد اشاره شده، بهترین گزینه‌های خرید هدست واقعیت مجازی موجود در بازار ایران را با هم مرور کنیم.

هدست واقعیت مجازی سامسونگ Samsung Gear VR 2017

هدست واقعیت مجازی Gear VR 2107 مناسب برای گوشی Note 8

هدست گیر وی آر سامسونگ با همکاری غول دنیای واقعیت مجازی یعنی Oculus اولین‌بار در سال 2015 به دارندگان گوشی‌های پرچم‌دار وقت این شرکت پیشنهاد شد. نسخه قدیمی با صبر و حوصله‌ای که کمپانی تولیدکننده نسبت به بازار واقعیت مجازی داشت، سال به سال شاهد بهبود‌ و ارتقا‌ در بخش طراحی از جمله افزایش کیفیت لنز دوربین، طراحی راحت‌تر محفظه داخلی، بند سر T شکل هدست با قابلیت تغییر سایز و تعبیه تاچ‌پد کنترلی بود؛ و حالا پیشنهاد خرید هدست واقعیت مجازی Gear VR 2017 یکی از بهترین انتخاب‌های موجود برای کاربران گوشی‌های پرچمدار سامسونگ به حساب می‌آید. ضعف بزرگی که متوجه این هدست VR می‌باشد عدم پشتیبانی از گوشی‌هایی غیر از پرچم‌داران سامسونگ است. اما این ضعف نمی‌تواند مانع در نظر گرفتن طراحی یکپارچه و پشتیبانی مناسب نرم‌افزاری Oculus بشود. عینک واقعیت مجازی Gear VR دارای یک کنترلر بازی بلوتوثی می‌باشد تا علاوه بر تاچ پد روی بدنه هدست، انجام بازی‌ واقعیت مجازی را برای کاربرانش لذت‌بخش کند؛ این ریموت کنترلر به هنگام بازی کردن توانایی پرتاب اشیا، نشانه گرفتن و شلیک کردن را به کاربران می‌دهد. لازم به ذکر است که خرید ریموت کنترلر سامسونگ گیر وی آر برای استفاده از Gear VR های نسخه‌های قبلی نیز ممکن است.

قیمت هدست Gear VR 2017 SM-R324 هرچند اختلاف محسوسی با هدست‌های رده پایین دارد، اما کیفیت ساخت این محصول نیز به مراتب بیشتر از رقبای گوگل مقوایی خود نیز می‌باشد. به تازگی سامسونگ پیشنهاد خرید هدست واقعیت مجازی Gear VR Note 8 Edition ، نسخه سازگار با گوشی نوت 8 و همچنین مابقی پرچم‌داران این کمپانی را برای کاربران خود عرضه نموده است.

هدست واقعیت مجازی شیائومی Xiaomi Mi VR

هدست واقعیت مجازی Mi VR

کاربران گوشی‌های پرچم‌دار شیائومی به دلیل توجه ویژه این کمپانی به تولید هدست‌های واقعیت مجازی حق انتخاب بیشتری دارند. خرید هدست واقعیت مجازی شیائومی Mi VR آخرین پیشنهاد سبد محصولات واقعیت مجازی این شرکت می‌باشد. هدست Mi VR از نظر طراحی و کیفیت ساخت در دسته انواع هدست واقعیت مجازی موبایل رده بالا قرار می‌گیرد. استفاده از مواد اولیه با کیفیت در ساخت بدنه، امکان مشاهده ویدئو سه بعدی با نرخم فریم مناسب، بند‌ سر با قابلیت تغییر اندازه که طراحی ارگونومیکی دارد، استفاده از پد‌های نرم در بخش داخلی و در آخر وجود یک سنسور مادون قرمز که در بین دو لنز هدست وجود تعبیه شده، Mi VR شیائومی را به محصولی خوش ساخت تبدیل کرده است. البته افزایش وزن محسوس هدست Mi VR یکی از مسائلی می‌باشد که برای کاربران خوشایند نبوده، همچنین که وجود سنسور شتاب سنج و سنسور ضد سرگیجه کمی موجب پوشش این ضعف شده‌اند. 

عینک Mi VR دارای یک کنترلر بلوتوثی است که به یک سنسور ژیروسکوپ مجهز می‌باشد. ریموت کنترلر به کاربر این اجازه را به کاربر خواهد داد تا فعل و انفعالت بیشتری با محیط واقعیت مجازی داشته باشد. در آخر باید گفت قیمت هدست واقعیت مجازی شیاومی می وی آر مطابق با همه آن چیزی که کاربر بدست می‌آورد در نظر گرفته شده است. شیائومی لیست تمامی گوشی‌های سازگار با این هدست را منتشر نکرده اما گوشی‌هایی مانند mi 5s ،mi 5s Plus ،mi Note 2 با این محصول قابل استفاده خواهند بود.

هدست واقعیت مجازی شیائومی Xiaomi Mi VR Play 2

هدست واقعیت مجازی VR play 2

همان‌طور که گفته شد، شیائومی به نوعی در کنار سامسونگ از معدود تولیدکنندگان هدست واقعیت مجازی موبایلی است که از پلتفرم اختصاصی خود - MIUI VR - بهره می‌برد. هر چند پشتیبانی نرم‌افزاری شیائومی در مقابل سامسونگ چندان تعریفی ندارد. اما به هر حال این استقلال پلتفرم شیائومی در آینده نه‌چندان دور به نفع کاربران گوشی‌های این شرکت خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که این هدست نیز به مانند دیگر هدست‌های واقعیت مجازی اختصاصی قادر به اجرای بازی‌ها و برنامه‌های واقعیت مجازی گوگل کاردبرد می‌باشد. خرید هدست واقعیت مجازی شیائومی Mi VR Play 2 دومین پیشنهادی بود که کمپانی چینی برای طرفداران واقعیت مجازی خود ارائه داد. بزرگ‌ترین تفاوت هدست واقعیت مجازی Mi VR Play 2 نسبت به رقبای گوگل کاردبوردی‌اش را می‌توان در طراحی بدنه زیبای آن که دارای پوشش پارچه‌ای می‌باشد دانست. از مشکلات کاربران به هنگام قرارگیری گوشی درون هدست‌های VR گرم شدن گوشی و به دنبال آن بدنه هدست می‌باشد. خوشبختانه عینک Mi VR Play 2 بر روی بدنه‌اش منافذ متعددی دارد این مشکل بزرگ را برای کاربران قابل حل کرده است. البته وزن کم این عینک واقعیت مجازی نیز کمک زیادی به کاربران می‌کند تا پس از استفاده طولانی مدت دچار احساس درد در ناحیه گردن‌شان نشوند.

مناسب بودن قیمت هدست شیائومی Mi VR Play 2 آن را به انتخاب بسیار خوبی برای افرادی‌ تبدیل کرده است که می‌خواهند با پرداخت هزینه‌ای اندک، یک هدست واقعیت مجازی با توانایی پخش ویدیوهای 360 درجه را خریداری کنند.

هدست واقعیت مجازی وی آر شاینکن VR Shinecon

هدست واقعیت مجازی VR Shinecon

با معرفی پلتفرم گوگل کاردبورد شرکت‌های متعددی توانستند انواع هدست واقعیت مجازی گوشی با صرف هزینه‌های کمتری را وارد بازار کنند. شرکت شینیکون نیز به محض ورود Google Cardboard چندین مدل هدست VR را برای افرادی که می‌خواستند به اقتصادی‌ترین شکل ممکن دنیای واقعیت مجازی را تجربه کنند پیشنهاد کرد. در این بین خرید هدست واقعیت مجازی وی آر شاینکن VR Shinecon یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای کاربران بود که طراحی به مراتب بهینه‌تری نیز داشت. از قابلیت‌های هدست وی آر شاینکون می‌توان به وجود چرخونه‌های مجزا برای تنظیم فاصله کانونی و فاصله لنز‌ها از هم اشاره کرد که به کاربران این اجازه را می‌دهد تا تصویری با بیشترین وضوح ممکن برای چشم را پیدا کنند. بند سر عینک VR Shinecon از نوع T شکل است و می‌توان به راحتی اندازه آن را برای سایز‌های مختلف تغییر داد. مکانیزم ساخت بدنه هدست شاینکون گرمای تولید شده توسط گوشی را سریعا به بیرون از هدست هدایت می‌کند و مانع از داغ شدن گوشی می‌شود.

با توجه به پیشتیبانی نرم‌افزاری مناسبی که از هدست‌های گوگل کاردبردی می‌شود، همچنین مناسب بودن قیمت هدست واقعیت مجازی وی آر شاینکن VR Shinecon را می‌توان از دلایل انتخاب این گجت وی آر به شمار آورد.

هدست واقعیت مجازی شیائومی Xiaomi Mi VR Play

هدست واقعیت مجازی VR Play

محصولات شیائومی در بازار همواره معروف به پیروی از یک اصل هستند: بیشترین کیفیت ممکن در کنار قیمت اقتصادی! خرید هدست Xiaomi Mi VR Play اولین پیشنهادی بود که شیائومی با آن وارد بازار گجت‌های واقعیت مجازی شد. شاخصه ظاهری هدست وی آر پلی، پوشش کامل بدنه آن توسط پارچه‌ای از جنس Lyrca بود؛ پوشش جلویی محفظه قرار گیری گوشی عینک VR Play نیز توسط زیپ باز و بسته می‌شود. مناسب بودن قیمت هدست واقعیت مجازی Mi VR Play چیزی از استانداردهای آن نسبت به دیگر رقبایش کم نکرده است. زاویه دید 90 درجه در کنار لنز‌های نسبتا مناسبی که هدست VR Play دارد تصاویر رضایت‌بخشی را برای کاربران به‌وجود می‌آورد.

پدهای داخلی هدست شیائومی Mi VR Play کاملا نرم و از جنس مرغوبی هستند که قرارگیری بخش داخلی بدنه هدست را برای افراد عینکی راحت کرده و از هرگونه لرزش بدنه هدست به هنگام کار کردن جلوگیری می‌کند. این هدست همچنین دارای یک دکمه مدیا و ارتباط با بخش نرم‌افزاری گوشی است که گشت و گذار در بخش نرم‌افزاری را بسیار راحت کرده است.

هدست واقعیت مجازی وی آر باکس VR Box 2

هدست واقعیت مجازی VR Box 2

شرکت وی آر باکس نیز همانند شاینکون سعی در بدست آوردن سهم بازار با تولید هدست‌های واقعیت مجازی ارزان‌قیمت بوده است. خرید هدست واقعیت مجازی وی آر باکس VR Box 2 از بهترین پیشنهاد‌های این شرکت می‌باشد. وزن پایین هدست وی آر باکس 2 بهترین ویژگی آن به‌حساب می‌آید، زیرا افراد بعد از استفاده طولانی مدت مشکل خستگی مفرط در ناحیه گردن و سر را نخواهند داشت. قسمت جلویی بدنه عینک واقعیت مجازی VR Box 2 و همچنین در اطراف پدهای داخلی به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا گرمای تولید شده توسط گوشی سریعا به خارج از بدنه هدست هدایت شود تا گوشی دچار مشکل نشود. 

به صرفه بودن قیمت هدست واقعیت مجازی VR Box 2 موجب شده تا گزینه بالقوه‌ای برای افرادی باشد که تمایل به پرداخت هزینه هرچه کم‌تر برای تجربه دنیای VR دارند.

پنجشنبه 31 خرداد 1397
بؤلوملر :